****************~>tinggalkan jejak erk..dun f0rget!..tQ<~***********************

.::kita hamba & manusia biasa::.

assalamualikum..
sedikit pesanan or nasihat ataupun luahan rasa yang ingin aku kongsikan bersama..

sebagai seorang manusia, hamba Allah, kesi8 itu adalah pengajaran dan menjadi lumrah kehidupan kita untuk menjadikan kesi8/pengalaman pahit manis sebagai panduan untuk kita tempuhi hari2 berikutnya.
diusia remaja/belia kita gah/galak untuk mencuba/melakukan pelbagai perkara yang mungkin lari/diluar sangkaan ibubapa kita. mungkin kita lupa/seringkali kita lupa n terkadang kita tersasar daripada landasan kita
dan tatkala itu, samada cepat/lambat kita kembali semula ke jalan yang betul itu adalah kemahuan/kehendak kita.
jangan kita lekas melatah/marah/melawan/memberontak dengan nasihat2/kata2 kedua ibubapa kita
sbb, maybe kita rasa kata2 mereka tue hanya gangguan/halangan utk kita terus bebas/wat something yg kita suka tp sebenarnya apa yg ibubapa perkatakan adalah yg terbaik sbb tiada ibubapa yg mengharapkan anak2 mereka gagal/hidup dlm kehancuran/terumbang-ambing..
dan, kita jangan mudah lupa akan jasa2 dan pengorbanan kedua org tua kita. jangan sesekali kita mengandaikan bahawa pemikiran kedua mereka kolot/kuno/lapuk sbb kerana kolot/kuno/lapuknya pemikiran mereka itulah kita membesar dgn sempurna.
bersyukurlah dgn apa yang kita ada, hargailah pengorbanan mereka.
berpada2 dengan keasyikan dunia kita kerana tanpa keduanya, kita tiada dan tanpa doa mereka kita tidak akan mendapat keberkatan drpd Allah atas segala perbuatan kita..
andainya mereka benci/marahkan kita, carilah penawar untuk menyembuhkan luka mereka
jangan kita racuni lagi pemikiran kita dan jangan kita teruskan keegoan kita dgn terus menjauhkan diri drpd mereka kerana, kehidupan kita tidak akan aman damai/berkat/senang tanpa restu/doa/sokongan ibubapa kita.
jangan kita fikirkan apa yg telah kita berikan tetapi ukurlah/renungkan lah berapa banyak keringat & pengorbanan yang telah mereka berikan pd kita tanpa jemu.
jangan biarkan kedua ibubapa kita menangisi/kecewa dengan apa yang kita lakukan. ubatlah segala duka lara mereka dengan kejayaan dan kepatuhan kita kpd keduanya.
hidup kita akan lebih selesa/aman dan segala usaha akan dipermudahkan oleh Allah.Insya'allah.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan


Extended Network Banners